KAFKASSAM – Kafkasya Stratejik Araştırmalar Merkezi

  1. Anasayfa
  2. »
  3. İran
  4. »
  5. رژیم ایران اپیدمی ویروس کرونا را چالشی امنیتی-دفاعی ارزیابی میکند

رژیم ایران اپیدمی ویروس کرونا را چالشی امنیتی-دفاعی ارزیابی میکند

Kafkassam Editör Kafkassam Editör - - 5 dk okuma süresi
336 0

رژیم اسلامی ایران همانند تجربه های گذشته، به دور از هرگونه نگاه انسان محورانه در موضوع شیوع ویروس کرونا در کشور به صورت سنتی نگاهی امنیتی-دفاعی را درپیش گرفته است. رژیم ایران به جای اینکه نگاهی انسان محور را در سیاستهای خویش در پیش گیرد به مانند گذشته به دنبال مطامع سیاسی در داخل و همچنین در سطح بین المللی است.
یکی از مهمترین نشانه های تبدیل تبعات سنگین شیوع ویروس کرونا به ابزاری سیاسی در ید مسئولین رژیم اسلامی، اظهارات مختلف مقامات ایران بر اینکه وجود تحریمهای موجود ایالات متحده سبب شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور به دلیل عدم وجود امکانات پزشکی و دارویی میباشد.
این درحالیست که مقامات ایالات متحده به کرات در هفته های اخیر پیشنهاد کمک پزشکی و دارویی به ایران را در صورت تقاضای مقامات رژیم تکرار نمودند. اظهارات متضادی که از سوی مقامات جمهوری اسلامی از جمله رهبر و مسئولین وزارت بهداشت در خصوص عملکرد رژیم و همچنین وضعیت موجود کشور تاکنون بیان گردیده بیشک حاصل سردرگمی مسئولین و همچنین ناکاآمدی کل سیستم در قبال این بحران میباشد.
دیدگاه امنیتی و همچنین منفعت طلبانه حاکم بر جمهوری اسلامی در قبال هر مسئله ائی در موازات حمله ویروس کرونا نیز علی رغم گسترش شدید و بسیار سریع آن و همچنین اثرات مرگبار آن بر فرد فرد افراد جامعه کشور به صورتی آشکارتر خودنمایی کرد.
سخنان خامنه ایی به عنوان شخص اول کشور و تعیین کننده سیاستهای کشور در مواجه با پیشنهاد آمریکا جهت کمک و همچنین اظهار بی اعتمادی به داروهای ساخت ایالات متحده قابل بحث می باشد. خامنه ایی در سخنان اخیر خود بی محابا و بدون هیچ دلیلی همانگونه که خود نیز اظهار داشت بدون داشتن دلیلی مستند به محکوم نمودن ایالات متحده به تولید این ویروس پرداخت.
پس از سخنان رهبر رژیم اسلامی ایران و تنها پس از گذشتن کمی بیش از بیست و چهار ساعت شاهد دستور پنج گانه مجمع تشخیص مصلحت نظام میباشیم. این مجمع که با ادعای مبارزه و شکست ویروس کرونا این دستورالعمل پنج ماده ائی را تنظیم و تصویب نموده تنها در بند اول با اشاره به ابعاد امنیتی و دفاعی سیاستهای نظام در این خصوص میگوید:
«تجربه جدید اپیدمی کرونا، به عنوان یک مسئله برای آسیب شناسی و بازنگری در سیاستهای کلی سلامت و سیاستهای کلی امنیتی-دفاعی(با تمرکز بر منازعه بیولوژیک)، مورد توجه قرار گیرد».
در چهار بند بعدی نیز به لزوم عملی گشتن شعار انتخاب گشته از سوی خامنه ایی در سطح کشور در سال جدید تاکید گشته و تنها در بند چهار و سه به برون رفت هر چه سریعتر از این وضعیت اشاره گشته است.
اما آنچه که ظاهرا برای جمهوری اسلامی مهم است ابعاد امنینی و نظامی این موضوع است و هیچ گونه پیشنهاد عملی جهت جلوگیری از فاجعه موجود انسانی مد نظر سران رژیم نیست.

جلال روشنی
قفقازسام-مرکز مطالعات استراتژیک قفقاز

İlgili Yazılar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir