KAFKASSAM – Kafkasya Stratejik Araştırmalar Merkezi

  1. Anasayfa
  2. »
  3. Azerbaycan
  4. »
  5. احتمال جنگ دوم ارمنستان و آزربایجان

احتمال جنگ دوم ارمنستان و آزربایجان

Kafkassam Editör Kafkassam Editör - - 3 dk okuma süresi
311 0

امروز ارتش آزربایجان ضمن اعلام بسیج عمومی، نیروهای ذخیره و احتیاط را فرخواند.
به شخصه خواهان جنگ در هیچ کجای دنیا نیستم اما واقعگرایی در سیاست متفاوت از ایده الهای درونی من هست.
متاسفانه ارمنستان نه تنها علیرغم ۴ قطعنامه شورای امنیت حاضر به تَرک مناطق اشغالی آزربایجان نیست، بلکه با حملات و تجاوزات مکرر به اراضی آزربایجان شعله این اختلافات را مشتعل تر میکند.
قفقاز جنوبی این روزها و طی هفته های گذشته شاهد زورآزمایی هر دو کشور و صد البته حامیان هر دو طرف بوده و هست؛ اما اینبار برخلاف جنگ اول آزربایجان و ارمنستان کفه ترازو به نفع آزربایجان شمالی است.
در جنگ اول دو کشور آزربایجان و ارمنستان، ترکیه و مردم آزربایجان جنوبی آنطور که میبایست در کنار ارتش و دولت نوپای آزربایجان نبودند؛ اما برخلاف این مسئله ایران و روسیه با تمام توان در کنار ارمنستان بودند.
بیداری ملی در آزربایجان جنوبی اینبار این اجازه را به دولتمردان ایران نخواهد داد که بتوانند براحتی در کنار دولت اشغالگر ارمنستان باشند و برعکس در تجاوز اخیر ارمنستان به منطقه تووز آزربایجان شمالی، مردم آزربایجان جنوبی عملا آمادگی خود جهت حضور در جبهه جنگ به نفع آزربایجان شمالی را به جهانیان بویژه دولتهای ایران و ارمنستان اعلام کردند.
از سوی دیگر وضعیت وخیم اقتصادی و نظامی ارمنستان که با نارضایتی داخلی مردم این کشور نیز همراه است این اجازه را به این کشور نخواهد داد که بتواند در جنگ احتمالی اخیر بتواند در مقابل آزربایجان دوام بیاورد.
نقش تورکیه در این جنگ نیز سرنوشت ساز خواهد بود. با توجه به فعالیتهای اکتشافی تورکیه در مدیترانه شرقی و مخالفت صریح یونان و فرانسه که خود مقوله دیگری است اما این احتمال داده میشود این دو کشور نیز جهت فشار به تورکیه و تمرکز بیشتر تورکیه در مرزهای شرقی اش خواهان افزایش تنش در قفقاز جنوبی باشند.

۳۱ شهریور ۱۳۹۹
کریم اصغری

İlgili Yazılar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir