KAFKASSAM – Kafkasya Stratejik Araştırmalar Merkezi

  1. Anasayfa
  2. »
  3. Gündem
  4. »
  5. نشست وزیران خارجه ترکیه، روسیه و ایران در مسکو

نشست وزیران خارجه ترکیه، روسیه و ایران در مسکو

Kafkassam Editör Kafkassam Editör - - 4 dk okuma süresi
370 0


حملات هوایی آمریکا و متحدانش به مواضعی در سوریه است که در پاسخ به استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما بوده است.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ضمن بیان اینکه “مصلحت ما در حفظ یکپارچگی سوریه است” از حمله آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه انتقاد کرد. او اظهار داشت: حمله آمریکا نقض قوانین بین‌المللی و تلاشی برای از بین‌ بردن یکپارچگی سوریه بود.
وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که “برخی” برای جلوگیری از ادامه مذاکرات سوری‌ها مانع‌تراشی می‌کنند.
لاوروف در ادامه تاکید کرد که تلاش برای برقراری صلح در سوریه باید بدون هیچ پیش‌شرطی، از جمله کناره‌گیری بشار اسد از ریاست دولت انجام شود.
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز گفته است که کشورش خواهان مقابله با تروریسم از هر نوع آن که باشد، است. آقای چاووش اوغلو گفت: این تروریسم می‌تواند از سوی گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) باشد یا از جانب دیگر گروه‌های تروریستی همچون پ.ی.د در سوریه.
وزیر امور خارجه ایران هم در نشست مشترک با همتایان روس و ترک خود بر حفظ یکپارچگی سوریه تاکید کرد و اظهار داشت که کشورش همواره برای کاهش تنش در سوریه تلاش می‌کند.
ظریف گفت: «همه جهان باید به این موضوع برسند که با جنگ و اقدامات نظامی نمی‌توان بر بحران فائق آمد. همه طرف‌ها باید به این نتیجه برسند که نمی‌شود با ادعاهای بی‌اساس سعی در به کرسی نشان دادن خواسته‌های خود کنند.»
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در باره برجام نیز سخن گفت. او ضمن بیان اینکه “خواسته‌های آمریکابرای تغییر برجام غیرقابل پذیرش است”، انتظارات رئیس جمهوری ایالات متحده برای تغییر برجام را “نقض تعهدات بین‌المللی” توصیف کرد.
ایران و روسیه دو متحد اصلی در سوریه و حامی رژیم بشار اسد هستند. در حالی که ترکیه ضمن جنگ با برخی گروههای تروریستی از برخی گروه‌های مخالف آقای اسد حمایت می‌کند. با این همه، پس از دیدار رهبران روسیه و ترکیه در سال گذشته میلادی، دو طرف بر سر تلاش برای خاتمه دادن به جنگ داخلی سوریه و یافتن راه حلی سیاسی برای بحران داخلی آن کشور به توافق رسیدند.
در حال حاضر مذاکرات مربوط به بحران سوریه به صورت سه جانبه از سوی ایران، روسیه و ترکیه دنبال می‌شود.
سه کشور در سطح روسای جمهور می‌گویند که در تلاش برای حفظ تمامیت ارضی سوریه در برابر طراحان تقسیم این کشور فعالیت می کنند. آخرین نشست روسای جمهور سه کشور اوایل فروردین ماه سال جاری در ترکیه برگزار شد.
مرکز تحقیقات قفقاز سام ترکیه – میز ایران

İlgili Yazılar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir