KAFKASSAM – Kafkasya Stratejik Araştırmalar Merkezi

  1. Anasayfa
  2. »
  3. İran
  4. »
  5. اندر باب تظاهرات اخیر در مناطق مختلف ایران و سکوت معنادار آزربایجان!!!

اندر باب تظاهرات اخیر در مناطق مختلف ایران و سکوت معنادار آزربایجان!!!

Kafkassam Editör Kafkassam Editör - - 5 dk okuma süresi
421 0

در طی چند روز اخیر مردم در شهرهای مختلف ایران تظاهرات اعتراض آمیزی داشته اند و دارند. هر چند که مسائل اقتصادی دلیل اصلی این اعتراضات عنوان میشود اما زود است در خصوص پشت پرده این تظاهرات از هم اکنون به صورت یکطرفه نگاه کرد.
من به این اعتراضات از دو منظر نگاه می کنم.
1- هر چند که هر گونه اعتراضاتی که موجبات رسیدن مردم در ایران به خواسته های بر حقشان موجب دلگرمی است اما از سوی دیگر متاسفم که فقط مردم به دلایل اقتصادی به خیابانها می آیند نه به خاطر دموکراسی و حقوق بشر.
از سویی بسیار متاسفم که بیکاری و مسائل اقتصادی در ایران، آنچنان مردم را تحت فشار قرار داده که مجبور به تظاهرات خیابانی شده اند.
بیکاری، مشکلات اقتصادی، روسپیگری، مشکلات محیط زیستی و … از جمله مسائلی هستند که مردم در ایران دست به گریبان هستند و آینده ایران را نیز شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد داد.
2-مردم در ایران با رژیمی کاملا منحصر بفرد و توتالیر روبرو هستند که ذره ای برای شهروندانش ارزشی قائل نمی باشد. در واقعی هیچ دولتی را به اندازه دولت جمهوری اسلامی ایران نمی شناسم که با ملت خودش این چنین دشمنی نماید. اما فقط مشکل دولت ایران نیست. بلکه اپوزیسون و مخالفین این دولت نیز به سهم خود مشکل هستند. بی تعارف بگویم در شرایط فعلی این مخالفتها و تظاهراتها راه به جایی نخواهد برد و بنده هم امیدوار نیستم.
آزربایجان ”پاشنه آشیل و نقطه قوت” ایران است. عدم همراهی آزربایجان با این تظاهراتها و قبل از آن و احتمالا بعد از آن هم باعث عدم موفقیت این سری اعتراضات خواهد شد.
متاسفانه گفتمان اپوزیسون و مخالفین این دولت در انکار و سرکوب ملیتهای غیرفارس بویژه تورکان نه تنها هیچ تفاوتی با حکومت فعلی و قبلی ایران نداشته بلکه کاملا عین هم نیز هستند. لذا از دید فعالین آزربایجانی امکان گفتگو با این اپوزیسون وجود ندارد. و این مسئله دقیقا نقطه افتراق فعالین ایرانگرا و آزربایجانی میباشد.
(این همان چیزی است که دولت جمهوری اسلامی میخواهد. )
برای مثال فرزند محمدرضا شاه (پهلوی دوم)، رضا پهلوی در 21 آذر هر سال که روز اشغال و قتل و عام مردم آذربایجان هست به صورت بیشرمانه از آن به عنوان روز آزادی آزربایجان یاد می کند. و یا در قضیه توهین روزنامه دولتی ایران به تورکان در ایران تمامی مدیای فارسی زبان یا سکوت کردند و یا بر علیه مردم آزربایجان نوشتند. و میتوان چندین مثال دیگر نیز در این خصوص آورد.
اما راهکار چیست؟
سرنوشت ایران و آزربایجان چیزی نیست که در این نوشته کوتاه بگنجد. و بنده هم تعیین کننده آن نیستم. اما اذعان به اشتباه از سوی این کنشگران و عذرخواهی در قبال این رفتارشان در قبال غیرفارسها بویژه تورکان میتواند قدمی مثبت جهت اندیشیدن به همکاری و تعامل در راستای اهداف مشترک باشد.

کریم اصغری kafkassam

İlgili Yazılar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir