KAFKASSAM – Kafkasya Stratejik Araştırmalar Merkezi

  1. Anasayfa
  2. »
  3. İran
  4. »
  5. آیا ایران خرسند از شناخته شدن پایتخت اسرائیل توسط آمریکا است؟

آیا ایران خرسند از شناخته شدن پایتخت اسرائیل توسط آمریکا است؟

Kafkassam Editör Kafkassam Editör - - 5 dk okuma süresi
352 0

دیروز ۱۵ آذر ۱۳۹۶ دونالد ترامپ رئیس جمهور جنجالی آمریکا رسما شهر بیت المقدس (اورشلیم- قدس) را پایتخت اسرائیل دانست و دستور انتقال سفارتخانه این کشور از تل آویو به بیت المقدس را صادر کرد.

خاورمیانه ای که به دیگی جوشان تشبیه میشود با این تصمیم ترامپ مشکلی بر مشکلات لاینحل این منطقه پرمناقشه دنیا افزوده شد.

بلافاصله بعد از اعلام به رسمیت شناخته شدن تغییر پایتخت اسرائیل از سوی دولت ترامپ، واکنشهای منطقه ای و جهانی به این تصمیم از سوی مقامات مختلف کشورها و سازمانهای بین المللی اعلام شد. تقریبا به غیر از اسرائیل هیچ کشوری عملا حمایت خود را از این تصمیم رئیس جمهور آمریکا اعلام نکرد. اما اکثر کشورهای جهان و حتی دبیر کل سازمان ملل نیز نگرانی خود را از این تصمیم ترامپ اعلام کردند. تصمیمی که خود ترامپ معتقد است این کار میبایست در همان سال ۱۹۹۵ صورت می گرفت. از آن تاریخ تا تصمیم دیروز ترامپ روسای جمهور آمریکا هر ۶ ماه یکبار اجرایی شدن این تصمیم را تعلیق میکردند.

بر کسی اهمیت بیت المقدس برای طرفداران ادیان سماوی (مسیحیت، یهودیت و اسلام) پوشیده نیست اما این تصمیم ترامپ پایه گذار تنشی جدید در خاورمیانه خواهد بود و حتی میتواند تبعات بین المللی نیز داشته باشد.

ایران نیز به مانند اکثر کشورهای جهان ناخرسندی خود را از این تصمیم ترامپ اعلام کرد و حسن روحانی در مراسمی گفت: قدس متعلق به اسلام و مسلمانان و فلسطینی‌هاست و جایی برای ماجراجویی جدید استکبار جهانی وجود ندارد.

اما همیشه سیاستهای اعلانی ایران متفاوت از سیاستهای اعمالی آن بوده است. ایران با حمایت از گروههای تروریستی همچون طالبان و حزب الله لبنان میخواهد با متشنج کردن آن کشورها حضور خود را در منطقه مشروعیت داده و با سیاست دفاع در زمین حریف ضمن دور نگه داشتن آن گروهها از مرزهای خود قدرت مداخله جویانه اش را به عنوان اهرمی در مقابل کشورهای رقیب به کار گیرد.

در واقع متشنج بودن خاورمیانه و منطقه بهترین گزینه ممکن برای سیاست خارجی ایران است. سوریه و حمایت کامل و همه جانبه ایران از بشار اسد بهترین مثال ممکن در این زمینه است. یمن، سوریه، لبنان، افغانستان، فلسطین و عراق از جمله کشورهایی هستند که ایران با بهره بردن از اوضاع متشنج آنها، از سیاست حفظ وضع موجد در آن مناطق مستقیم و یا غیر مستقیم حمایت می کند. با توجه به ماهیت رژیمی حکومت جمهوری اسلامی ایران افزوده شدن مشکلی به مشکلات خاورمیانه به شرط عدم تهدید ایران میتواند ابزار رضایتمندی مسئولین دولتی ایران را فراهم سازد.

البته این اقدامات ایران بالطبع بر اوضاع داخلی این کشور بویژه قدرت اقتصادی مردم ایران تاثیر منفی گذاشته و بیکاری جوانان ایرانی نزدیک به ۴۰% میباشد. امری که برای آینده این کشور و مردمانش تهدیدی جدی محسوب میشود و ممکن است در آینده معضلی جدی برای این کشور و مسئولین تصمیم گیرنده آن بوجود آورد.

سعید زنجانی
۱۶ آذر ۱۳۹۶
این مقاله از سایت گاماج برداشته شده است

İlgili Yazılar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir